Programmering 20TEb 24 sept 2020

Detta inlägg används för att leda eleverna genom dagens lektion. Vi börjar med en gemensam uppstart kl 09.15 på meet, här är länken till mötet. Under mötet går jag igenom vad som skall göras under lektionen, all info finns också här nedanför.

Behöver du hjälp under lektionens gång så söker du upp mig via HangOuts vid behov. Använd https://hangouts.google.com/ om du inte har installerat HangOuts som plugin i Chrome.

Skapa nytt projekt i PyCharm

Flera elever fick problem vid skapande av ett projekt i PyCharm eftersom det tog väldigt lång tid att skapa projektet. Orsaken till detta är kombinationen av att PyCharm vill skapa en virtuell miljö och då skapas en mängd filer samtidigt som dessa skall placeras i Google Direktsync vilket kan ta onödigt lång tid. För våra första projekt så behöver vi inte skapa denna virtuella miljön. I filmen visar jag hur du kan göra då.

Hade du inga problem att skapa ett projekt när vi gjorde det gemensamt så kan du fortsätta göra på samma sätt. Börjar du få problem med tiden det tar att skapa projektet så får du info i filmen.

5 min 1 sek, ljudet börjar direkt men inget saknas.

Skriv kod och kör programmet

Här kommer en film där jag visar hur man skriver koden i PyCharm och kör de koder som du skriver.

5min 23 sek, ljudet börjar direkt men inget saknas.

Genomgång Moment02, första delen

Dags att gå igenom dagens arbete. I filmen går jag igenom hur vi skapar utskrifter i Python och hur vi kommenterar vår kod. I slutet av filmen presenterar jag den uppgift som du skall göra under lektionen.

15 min 11 sek

Mitt lösningsförslag

Vid första tillfället då du programmerar så brukar jag, efter att du först har programmerat på egen hand, visa hur jag hade löst uppgiften. Detta brukar vara uppskattat både bland de som själva har löst uppgiften men även bland de som inte nådde hela vägen fram till en egen lösning. Det viktigaste med denna filmen är att du får tips och kanske lite hjälp att lösa uppgiften, men också att du får se/höra hur jag tänker när jag programmerar. Genom att härma och lära sig av andra kommer du själv att lära dig och bli en bättre programmerare.

Innan du kikar på denna filmen så vill jag att du gör uppgiften på en egen hand eller iaf gör ett ordentligt försök att klara av uppgiften. Att direkt, utan eget försök, ge dig på min lösning tappar lite meningen med att få göra på egen hand. Jag är övertygad om genom att göra själv är det bästa sättet att lära sig själv på.

16 min 28 sek

Utvärdering och avslutning av lektionen

När du har kommit så här långt, eller att tiden för lektionen har tagit slut så vill jag att du fyller i formuläret här nedan. Jag vill att alla fyller i för att få koll på hur det har gått med arbetet för gruppen och om det finns saker som jag behöver fånga upp inför nästa lektion.

Genom att fylla i formuläret så kan jag också se att du har jobbat och kan justera eventuell närvaro i efterhand.

För att kunna fylla i formuläret måste du vara inloggad på ditt Google-konto.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.